Snacken bij thuiswerken

Loop jij er nu ook zo tegenaan, het snacken tijdens het thuiswerken? Weet je even geen raad meer hoe je dit het beste kunt balanceren? Hieronder geef ik je een aantal tips om ervoor te zorgen dat het snackgedrag niet uit de hand zal lopen.

Eet op dezelfde tijdstippen

Je hoeft de deur niet uit, dus je voelt je misschien minder geneigd om bij het opstaan meteen te ontbijten. Probeer echter toch je ontbijtje te nuttigen op hetzelfde tijdstip waarop je dat anders ook zou doen. Je lichaam is gewend aan deze regelmaat. Wijk je hiervan af? Dan kan het dat je lichaam juist extra vet opslaat. Houd dus je vaste tijdstippen aan.

Hamster geen zakken chips

We weten allemaal dat we niet moeten hamsteren, maar wanneer je dan het rondje door de supermarkt doet, is het best verleidelijk om toch een extra zak chips mee te nemen. Probeer deze verleiding toch te weerstaan. Dito voor de rollen koekjes en repen chocolade. Neem alleen de snacks mee die je normaal ook in huis zou halen. Of nog beter: voorkom dat je überhaupt snacks in huis hebt als je er echt niet aan wilt toegeven.

Ga voor voedzame snacks

We snappen dat je door verveling wat vaker behoefte hebt aan een eetmomentje. Zorg voor deze momenten dan ook voor gezonde snacks. Maak zelf bijvoorbeeld een simpele tzatziki waarin je stukjes wortel, paprika of komkommer kunt dippen. Het is een volwaardige snack, maar zet gelukkig niet aan. Ook kun je kiezen voor vers fruit of andere gezonde dips.

Doe een thuisworkout

De sportscholen zijn vanaf vandaag weer geopend. Mocht je het nog niet fijn vinden om naar de sportschool te gaan, dan kun je alsnog thuis oefeningen blijven doen. Het internet staat vol met sportvideo’s en ook in de Appstores vind je tig apps die je kunt installeren om thuis oefeningen te doen. Vaak heb je hiervoor niet eens materialen nodig. Trainen met je lichaamsgewicht is voldoende. En soms ook best zwaar. In de link vind je een aantal handige sportvideo’s voor thuis workouts.

Spreek met jezelf af wanneer je wél mag snacken

Gehele onthouding wanneer het op lekker eten aankomt, is best lastig. Met name wanneer je al beperkt bent in wat je mag, vanwege de thuisquarantaine. Spreek daarom met jezelf af op welke tijden je wel mag snacken en houd je hier ook aan.

Las lunchpauzes in

Het is aanlokkelijk om als thuiswerker uit je bed te rollen richting bureautafel en snel een mok koffie en een boterham achter je computer binnen te spelen. Maar neem ook als je van thuis werkt bewust de tijd om 3 gezonde maaltijden per dag te eten, met eventueel voedzame tussendoortjes. Zet je computer even ver weg tijdens de lunchpauze, en geniet van een lekkere maaltijd. Door bewuster te eten besef je meer wat je aan het eten bent, en zal de drang om te snacken de rest van de dag afnemen.

Mindful eten

Zo druk aan het werken dat je niet even kan pauzeren voor 10 squats om je gedachten van snacks af te leiden? Probeer dan een denkoefening om die drang te doen afnemen. Stel jezelf de vraag “waarom wil ik snoepen”, “welk gevoel zal me dat geven”, “hoeveel zin heb ik in die snack” en “ga ik over een halfuurtje spijt hebben dat ik dit heb gegeten?” Daar even bij stilstaan, kan helpen om die drang naar dat tussendoortje de kop in te drukken.

Heb je behoefte aan meer persoonlijkere tips? Neem dan contact op, ik help je graag!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.