We hebben weer een nieuwe stagiaire!

Hallo! Mijn naam is Milka Ernawan en ik ben de nieuwe stagiaire. Ik ben een tweedejaars student van de HBO studie Voeding en Diëtetiek aan de Haagse Hogeschool. Ik ben 19 jaar en woon in Den Haag. Mijn interesses liggen vooral bij medische aandoeningen en hoe het gerelateerd kan zijn met voeding. Na mijn opleiding ben ik van plan om in het ziekenhuis te werken. Naast school werk ik als barista in een koffietentje en heb ik mijn eigen sieradenbedrijfje genaamd Miljoux! Ik ben erg enthousiast en gemotiveerd om te leren van mijn stageperiode!


Ik heb coeliakie, wat nu?

Iedere ochtend een boterham of cracker eten zonder klachten te krijgen klinkt heel normaal maar voor mensen met coeliakie is dit niet het geval. Zij ervaren al snel klachten als zij producten nuttigen die gluten bevatten. Maar wat is coeliakie nou eigenlijk en welke behandeling komt er bij kijken? Vandaag zal ik jullie meer vertellen over coeliakie. 
 
Wat is coeliakie? 
Coeliakie is een auto-immuunziekte waarbij er een overgevoeligheid is voor het eiwit gluten, dit eiwit komt voor in verschillende graansoorten zoals: tarwe, gerst, rogge, kamut en spelt. Zodra iemand met coeliakie gluten binnenkrijgt ontstaat er een beschadiging in het slijmvlies van de dunne darm, door deze beschadiging neemt het lichaam andere voedingsstoffen minder goed op. Hierdoor kan er bloedarmoede ontstaan en daarnaast kan er ook een vitamine- en mineralentekort. De klachten verschillen per persoon, vaak ontstaan er darmklachten zoals diarree en buikpijn. Sommigen hebben hele heftige klachten terwijl anderen er veel minder van merken. 
 
Wat moet ik doen als ik coeliakie heb? 
Om de klachten van coeliakie te voorkomen en om ze te laten verdwijnen wordt er een glutenvrij-dieet aangeraden. Door geen gluten te eten zal het dunne darmslijmvlies zich gaan herstellen, de duur van het herstel verschilt per persoon, bij sommigen nemen de klachten al heel erg snel af terwijl het bij anderen nog een tijdje kan duren voordat ze echt verschil merken. Tijdens het volgen van een glutenvrij-dieet is het vooral belangrijk om geen producten zoals brood, pasta, crackers, muesli, paneermeel, cake, koek, en beschuit te eten omdat deze producten gluten bevatten. Veel producten bevatten gluten en daardoor kan een glutenvrij-dieet erg ingewikkeld zijn, het vraagt namelijk om erg veel aanpassingen binnen het voedingspatroon. 
 
Productkeuze 
Je zult je vast afvragen wat je het beste kunt eten als je coeliakie hebt en dat is heel erg begrijpelijk aangezien er ontzettend veel producten zijn die gluten bevatten. Brood en pasta zijn producten die veel voorkomen binnen een normaal voedingspatroon en het zou natuurlijk erg lastig zijn om deze producten nooit meer te eten! Gelukkig zijn er veel glutenvrije producten te koop in de supermarkt, brood en pasta kan goed vervangen worden door glutenvrije volkoren varianten, aardappelen en zilvervliesrijst kun je ook eten en daarnaast is onbewerkte vis en vlees ook vrij van gluten. 
 
Gaan er nog steeds vragen rond in je hoofd over een glutenvrij-dieet? Stel dan gerust vragen of neem contact op met de praktijk! 


lactosevrije lasagne

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is image-4.png

Vorige keer heb ik een artikel geschreven over lactose-intolerantie, vandaag deel ik graag een lactosevrij recept met jullie! Namelijk lactosevrije lasagne! 

Benodigdheden:
– Een ovenschaal 

Ingrediënten voor de lasagne:
– 400 gram rundergehakt 
– 4 tomaten 
– 9 lasagnebladen 
– 1 rode paprika 
– 1 wortel 
– 1 ui 
– 2 teentjes knoflook 
– 70 gram tomatenpuree 
– MinusL Goudse kaas plakjes (deze zijn lactosevrij) 
– Italiaanse kruiden 
– Paprikapoeder 
– Knoflookpoeder 
– Peper en zout 

Ingrediënten voor de bechamelsaus:
– 300 ml lactosevrije melk 
– 25 gram boter 
– 4 eetlepels bloem 
– Nootmuskaat 
– Peper en zout 

Bereidingswijze:
Verwarm de oven van tevoren alvast voor op 180 graden. 
Stap 1: Snijd de tomaten, paprika, wortel, ui en knoflook in kleine stukjes. 
Stap 2: Bak de gehakt in een pan en kruid het gehakt met 2 theelepels Italiaanse kruiden een snufje zout en peper, een halve theelepel paprikapoeder en een halve theelepel knoflookpoeder. Laat dit voor ongeveer 5á6 minuten koken. 
Stap 3: Gooi daarna alle groenten behalve de tomaten bij het gehakt en laat het ongeveer 5 minuten op een laag vuurtje koken. 
Stap 4: Voeg vervolgens de tomatenpuree en de tomaten toe, meng het goed met het gehakt en laat het 7 minuten sudderen op een laag vuurtje. 
Bechamelsaus:
Stap 5: Smelt boter in een pan. 
Stap 6: Voeg steeds een beetje bloem toe aan de boter, voeg vervolgens de lactosevrije melk langzaam toe en roer goed. 
Stap 7: Na goed te roeren kun je de lasagne op smaak brengen met peper, zout en nootmuskaat. 
Stap 8: Doe een laagje van het gehakt-saus mengsel in een ovenschaal en zet daar lasagnebladen overheen, herhaal deze stap opnieuw maar doe er nu ook een laagje bechamelsaus overheen. Op de bovenste laag eindigt u met het gehakt-saus mengsel gevolgd door een paar plakken lactosevrije kaas. 

Laat de lasagne voor ongeveer 40/45 minuten in de oven, daarna is het tijd om heerlijk te smullen.. 

Eet smakelijk! 



Lactose-intolerant, wat nu?

 
Een opgezette buik, misselijk gevoel of buikpijn na het consumeren van zuivelproducten? Misschien is er sprake van een lactose-intolerantie. Iets waar men in eerste instantie niet meteen aan zou denken bij deze klachten maar toch zou het zo kunnen zijn. Nu denk je vast, en wat nu? Kan ik nu nooit meer zuivelproducten consumeren? Geen paniek, het is namelijk niet zo dat iedereen met een lactose-intolerantie helemaal geen lactose kan verdragen en er zijn gelukkig genoeg vervangende producten voor degene met een lactose-intolerantie. Vandaag zal ik jullie wat meer vertellen over lactose-intolerantie en jullie een aantal tips geven omtrent productkeuzes. 
 
Wat is lactose eigenlijk en hoe ontstaat een lactose-intolerantie? 
Lactose is melksuiker, dit is een koolhydraat die van nature voorkomt in bepaalde zuivelproducten zoals melk, melkproducten en producten die melkbestandsdelen bevatten. Bij een lactose-intolerantie geeft het verteren van dit melksuiker klachten, de oorzaak hiervan is dat het lichaam te weinig lactase aanmaakt. Lactase is een enzym die wordt aangemaakt in de dunne darmwand, dit enzym zorgt ervoor dat de stof lactose verteerd kan worden door het lichaam. Zodra er onvoldoende lactase wordt aangemaakt in het lichaam kan de lactose niet goed verteerd worden, waardoor het onverteerd in de dikke darm terecht komt. Hierdoor kunnen er uiteindelijk klachten ontstaan zoals buikpijn, obstipatie, een opgeblazen gevoel en bijvoorbeeld misselijkheid. 
 
Verschillende vormen van lactose-intolerantie  
Er zijn drie verschillende vormen van lactose-intolerantie namelijk: primaire lactose-intolerantie, aangeboren lactose-intolerantie en secundaire lactose-intolerantie.  

De primaire vorm is de meest voorkomende vorm, deze vorm ontstaat doordat er geen voldoende lactase wordt aangemaakt. Moedermelk bevat kleine hoeveelheden lactase, de meeste baby’s maken voldoende van het enzym lactase aan waardoor de lactose goed verteerd kan worden.  

Naast de primaire vorm is er ook nog een aangeboren vorm, deze vorm komt niet erg veel voor. Zodra er sprake is van deze vorm van lactose-intolerantie wordt er vanaf de geboorte al zeer weinig of helemaal geen lactase aangemaakt, wanneer dit het geval is verdraagt de baby ook geen moedermelk.  

De derde vorm is de secundaire vorm, deze vorm van lactose-intolerantie kan ontstaan wanneer de darmwand beschadigd is door bijvoorbeeld een darmontsteking, infectie of na een operatie aan de darmen. De darm is in die toestand namelijk niet in staat om voldoende lactase aan te maken, de secundaire vorm is vaak tijdelijk. Zodra de darm weer hersteld is wordt er vaak weer voldoende lactase aangemaakt. 

Wat nu? 
Als je er uiteindelijk achter bent gekomen dat je last hebt van lactose-intolerantie gaan er vast allemaal vragen door je hoofd heen, wat kun je nog wel eten en wat niet? En hoe gaat de behandeling in zijn werking? Om lactose-intolerantie te behandelen wordt er een lactosevrij of lactosebeperkt dieet ingezet, dit verschilt per persoon omdat de een meer lactose kan verdragen dan de ander. 
 
Zuivelproducten zoals melk, yoghurt, slagroom, chocolademelk, smeerkaas, smeltkaas, zachte kaas, vla, pudding, pap, roomboter, koffiemelk, room, crème fraîche en roomijs bevatten lactose. Naast de zuivelproducten kunnen producten zoals koek, chocola en soep ook lactose bevatten, dit komt omdat sommige producten melkpoeders of melkbestanddelen bevatten. 
 
Melk kan vervangen worden door bijvoorbeeld sojamelk, amandelmelk, rijstmelk en kokosmelk. De zachte kazen kunnen vervangen worden door harde kazen. Daarnaast zijn er in de supermarkt ook lactose-vrije producten speciaal voor mensen met een lactose-intolerantie.

Ik hoop dat jullie vandaag wat meer te weten zijn gekomen over lactose-intolerantie! Zijn er nog vragen? Stel ze dan gerust of neem contact op met de praktijk! 
 

Auteur: Rilana Fraai (stagiaire)


We hebben een stagiaire!

Hallo allemaal, vandaag zal ik me even voorstellen.  
 
Mijn naam is Rilana Fraai en ik ben op dit moment derdejaars student van de opleiding voeding en diëtetiek aan de Haagse Hogeschool. Ik vond voeding altijd erg interessant, in mijn vrije tijd kook ik erg vaak en ik vind het dan ook erg belangrijk om te weten wat ik precies kook. Daarnaast vind ik het ook erg leuk om mensen te helpen, hierdoor heb ik uiteindelijk gekozen voor de opleiding voeding en diëtetiek zodat ik mijn kennis omtrent voeding kan verbreden en anderen hierbij ook kan ondersteunen. De komende tijd zullen jullie mij vast een keer voorbij zien komen, ik kom namelijk de gehele zomervakantie stage lopen in de praktijk! 
 
Tijdens deze stage ga ik mij vooral bezig houden met nieuwe kennis op doen over bepaalde ziektebeelden omtrent voeding, daarnaast ga ik ook blogs schrijven voor op de website. Regelmatig zal ik ook bij consulten aanwezig zijn, dus wie weet komen we elkaar nog eens een keer tegen! Ik hoop door deze stage een beter beeld te krijgen van de werkzaamheden van een diëtist binnen een praktijk en daarnaast hoop ik natuurlijk ook veel nieuwe kennis op te doen.  
 
Ik vind het ontzettend leuk dat Alisha mij de kans heeft gegeven om ervaring op te doen binnen haar praktijk en ik heb dan ook super veel zin om te beginnen met de werkzaamheden. Iedere maandag zal er een blog van mij verschijnen, deze blogs gaan over verschillende onderwerpen. Hou de website dus goed in de gaten! 
 
Ik wens jullie veel plezier met het lezen van de blogs en wie weet tot in de praktijk! 
 
 


Snacken bij thuiswerken

Loop jij er nu ook zo tegenaan, het snacken tijdens het thuiswerken? Weet je even geen raad meer hoe je dit het beste kunt balanceren? Hieronder geef ik je een aantal tips om ervoor te zorgen dat het snackgedrag niet uit de hand zal lopen.

Eet op dezelfde tijdstippen

Je hoeft de deur niet uit, dus je voelt je misschien minder geneigd om bij het opstaan meteen te ontbijten. Probeer echter toch je ontbijtje te nuttigen op hetzelfde tijdstip waarop je dat anders ook zou doen. Je lichaam is gewend aan deze regelmaat. Wijk je hiervan af? Dan kan het dat je lichaam juist extra vet opslaat. Houd dus je vaste tijdstippen aan.

Hamster geen zakken chips

We weten allemaal dat we niet moeten hamsteren, maar wanneer je dan het rondje door de supermarkt doet, is het best verleidelijk om toch een extra zak chips mee te nemen. Probeer deze verleiding toch te weerstaan. Dito voor de rollen koekjes en repen chocolade. Neem alleen de snacks mee die je normaal ook in huis zou halen. Of nog beter: voorkom dat je überhaupt snacks in huis hebt als je er echt niet aan wilt toegeven.

Ga voor voedzame snacks

We snappen dat je door verveling wat vaker behoefte hebt aan een eetmomentje. Zorg voor deze momenten dan ook voor gezonde snacks. Maak zelf bijvoorbeeld een simpele tzatziki waarin je stukjes wortel, paprika of komkommer kunt dippen. Het is een volwaardige snack, maar zet gelukkig niet aan. Ook kun je kiezen voor vers fruit of andere gezonde dips.

Doe een thuisworkout

De sportscholen zijn vanaf vandaag weer geopend. Mocht je het nog niet fijn vinden om naar de sportschool te gaan, dan kun je alsnog thuis oefeningen blijven doen. Het internet staat vol met sportvideo’s en ook in de Appstores vind je tig apps die je kunt installeren om thuis oefeningen te doen. Vaak heb je hiervoor niet eens materialen nodig. Trainen met je lichaamsgewicht is voldoende. En soms ook best zwaar. In de link vind je een aantal handige sportvideo’s voor thuis workouts.

Spreek met jezelf af wanneer je wél mag snacken

Gehele onthouding wanneer het op lekker eten aankomt, is best lastig. Met name wanneer je al beperkt bent in wat je mag, vanwege de thuisquarantaine. Spreek daarom met jezelf af op welke tijden je wel mag snacken en houd je hier ook aan.

Las lunchpauzes in

Het is aanlokkelijk om als thuiswerker uit je bed te rollen richting bureautafel en snel een mok koffie en een boterham achter je computer binnen te spelen. Maar neem ook als je van thuis werkt bewust de tijd om 3 gezonde maaltijden per dag te eten, met eventueel voedzame tussendoortjes. Zet je computer even ver weg tijdens de lunchpauze, en geniet van een lekkere maaltijd. Door bewuster te eten besef je meer wat je aan het eten bent, en zal de drang om te snacken de rest van de dag afnemen.

Mindful eten

Zo druk aan het werken dat je niet even kan pauzeren voor 10 squats om je gedachten van snacks af te leiden? Probeer dan een denkoefening om die drang te doen afnemen. Stel jezelf de vraag “waarom wil ik snoepen”, “welk gevoel zal me dat geven”, “hoeveel zin heb ik in die snack” en “ga ik over een halfuurtje spijt hebben dat ik dit heb gegeten?” Daar even bij stilstaan, kan helpen om die drang naar dat tussendoortje de kop in te drukken.

Heb je behoefte aan meer persoonlijkere tips? Neem dan contact op, ik help je graag!


Even voorstellen…

Hi, misschien heb je me weleens gezien in de praktijk, leuk om even kennis te maken! 

Mijn naam is Thirza en ik volg de opleiding Voeding en Diëtetiek aan De Haagse Hogeschool. Op dit moment zit ik in het tweede jaar van deze opleiding. Naast de theorie die ik op school krijg is het ook belangrijk om te oriënteren in het werkveld. Daarom loop ik sinds dit schooljaar op donderdag stage bij Diëtistenpraktijk Almaaz.

Bij deze stage hoop ik meer ervaring te krijgen met het begeleiden van verschillende cliënten en het geven van consulten. Het is heel leerzaam voor mij om te zien hoe een diëtist in de praktijk aan het werk is. Wat ik heel leuk vind aan deze stage is dat Alisha mij uitdaagt om oplossingen te bedenken en mee te denken bij de hulpvraag van verschillende cliënten. En het is bovendien heel gezellig! 🙂    

Mijn interesse in voeding is ongeveer begonnen in 2016. Zowel mijn broertje als zusje hadden huidklachten die niet verholpen konden worden door de behandelingen van verschillende huidartsen. Op een gegeven moment is hun voedingspatroon aangepast en daarmee verdwenen ook de huidklachten. Dit gaf me het inzicht dat voeding op veel meer dingen invloed heeft dan alleen op het gewicht van de mens en ik begon me er in te verdiepen. In 2018 begon ik met mijn opleiding Voeding en Diëtetiek en sindsdien kom ik steeds meer te weten over de mogelijkheden met goede voeding!


Een gezonde levensstijl met de hulp van een diëtist in Den Haag

Het hanteren van een gezond voedingspatroon en levensstijl is niet altijd vanzelfsprekend. Zeker als u door ziektebeelden wordt geconfronteerd met voedingsbeperkingen wil de keuze voor de juiste voeding nog wel eens lastig zijn. Toch is dit van groot belang. De juiste voeding ondersteunt niet alleen de gezondheid van uw lichaam, maar zorgt ook voor een perfecte balans en het optimaliseren van het herstellende vermogen.

Ook als u al jaren strijd tegen de overtollige kilo’s kan de ondersteuning van een diëtist in Den haag zeer effectief zijn. Zeker als u tevergeefs al veel diëten en afvalprogramma’s heeft geprobeerd, kan dit van negatieve invloed zijn op uw motivatie. Gestelde doelen worden niet behaald of de kilo’s nemen weer toe naarmate u stopt met het dieet. Een gezond gewicht is immers wel belangrijk voor de algehele gezondheid en daarbij heeft het een positieve invloed op onze vitaliteit en energieniveau.

Met behulp van de diëtiste van diëtistenpraktijk Almaaz in Den Haag bereikt u wél uw streefgewicht doordat het voedingspatroon kan worden aangepast aan de behoeften van uw lichaam. Door het hanteren van een uitgebalanceerd eetpatroon behaald u niet alleen uw doelen, maar zorgt u er ook voor dat de resultaten blijvend zijn. Wilt u weten wat een diëtiste in Den Haag voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op of maak direct een afspraak.


Actie tegen de zorgverzekeraars

Hoera! Vandaag is het de Dag van de Diëtist!

Een dag waarbij ik stilsta bij wat mijn vak voor mij betekent.
Mijn werk als diëtist geeft mij de mogelijkheid om mensen te kunnen helpen met hun gezondheid. Dit geeft mij voldoening, waardoor ik keer op keer met plezier mijn werk doe.

Maar stel je eens het volgende voor:

Mensen komen naar je toe voor adviezen. Je doet je werk met veel plezier omdat je mensen helpt.
Je contract zegt dat alleen de tijd die je aan mensen besteedt kan worden betaald. Soms heb je extra tijd nodig om iets uit te zoeken, die ook gedeclareerd kan worden.
Je betaalt voor je computer en software, je werkplek en bijscholingen die je moet volgen om kwaliteit te kunnen garanderen. Dat laatste doe je ook met plezier want kwaliteit is belangrijk.

Je loon is alleen niet gestegen, geen enkele keer in 10 jaar tijd.

Je bent trots op je werk! Je helpt namelijk mensen om van hun medicatie af te komen, gezonder te worden en sneller aan te sterken na een ziekenhuisopname.

Je ben diëtist in hart en nieren.

Maar dan krijg je de contractvoorwaarden voor 2019 te zien:
– Je uurtarief stijgt weer niet
– De extra tijd wordt niet meer betaald, je kan alleen de tijd die mensen bij je zitten declareren
– Telefonische gesprekken mag je ook niet meer voeren met klanten die te ziek zijn om naar je toe te komen
– Je moet ook een klanttevredenheidsonderzoek gaan uitvoeren. Dit moet je uit eigen zak betalen. Je moet kiezen, geld opzij leggen voor je pensioen of de kosten voor het klanttevredenheidsonderzoek betalen.

Je probeert weer met de zorgverzekeringen te overleggen en te onderhandelen, want dit is onhoudbaar aan het worden!

Alles wordt duurder maar je gaat elk jaar op inkomsten achteruit.
De zorgverzekering laat weten dat de enige met wie ze onderhandelen je beroepsvereniging is. Je beroepsvereniging geeft als antwoord dat ze niet eens mogen onderhandelen namens hun leden.

Wat moet ik doen? De contracten ondertekenen en weten dat ik niet ga verdienen wat ik nodig heb om van te leven? Of niet ondertekenen met het risico dat ik alsnog erop achteruit ga.

Op de radio hoor ik een reclame van de zorgverzekering CZ: ‘Wij doen alles voor betere zorg’.

CZ is 1 van de zorgverzekeringen die de voorwaarden zoals ik ze hierboven heb omschreven stelt.
Nee CZ, jij zorgt alleen voor je eigen inkomsten.

Desondanks vieren wij vandaag de Dag van de Diëtist. En gezamenlijk voeren wij actie tegen de slechte voorwaarden en tarieven van de zorgverzekeraars. Want ook wij mogen van ons laten horen. #reddedietist